smörsoppens

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2009

Bloggare

Av Siw - 28 oktober 2009 21:53

Jaha, då har även jag skaffat en blogg. Det trodde jag väl aldrig!

Men jag har surfat runt och sett vad många kreativa och duktiga tjejer med sybloggar det finns, så då måste ju även jag ha en för att visa vad jag pysslar med.

Det började med att min dotter Jenny hade köpt ett tyg till sin lilla dotter Tuva och ville ha en klänning till henne.

Vi hade inget mönster så vi fick tillverka ett själva.

 Eftersom det var apor på tyget så döpte vi klänningen till "apklänningen".

 

Mammor ska ju alltid släpa med sig massor med saker till sina små, men i bland behövs det bara tvättlappar och några blöjor och då räcker det ju att ha med sig en liten skötväska. Jag köpte vaxat tyg så det skulle kunna gå att torka av dem med fuktig trasa om det behövdes. Sedan tog jag mått på ett paket med tvättlappar och blöjor. Började med att sy en enkel väska med två fack, sedan tänkte jag att en ficka med dragkjedja på vore ju bra att kunna stopp ner nycklar, mobil och kanske lite pengar. 

       

Väskorna föll i god jord så det har blivit flera i lite olika tyger.

Sedan har det rullat på och det är ju så himla roligt.

Nästa objekt blev en velour dress med mössa till. Byxorna blev jättestora så de fick jag ändra och sy in. Men så är det ibland när Tuva bor långt borta och mormor inte kan prova.

 


  
En kjol i bommulstrikå med jeansmönster och brodyr.

  
En hängselklänning i bommul viscose efter ett Burda mönster som jag hade hemma.

     

Dreglisar förstås, måste man ha. Grejade ganska länge innan jag fick till mönstret så det blev bra.

 
Jenny och jag tog en utflykt till Söderköping och Jofotex där hittade vi det gulliga stjärnvelouren, det blev samma modell på klänning som "apklänningen" Thigts till i stretchjeanstyg. Och nu har ett Smörsoppsmärke kommit till.

   
Här mannekängar Tuva i sin stjärnklänning.

   

En body var jag tvungen att prova, hade inget mönster så det fick jag göra själv. Blev inte riktigt nöjd med halsen, gjorde omlottringning, ärmarna ska nog bli lite vidare också på nästa.

   

4 väskor till

   

Flodhästar har ju alla sytt i. Jag gjorde besparing på klänningen och fickor, men de syns inte på bilden.   

Tuva provar, det är randiga velourbyxor till, men på bilden är de inte färdiga. Det kom på muddar också.

   

En huvtröja efter multisnit mönster i tunn jogging.

   

En pyjamas i bommulstrikå som jag ropat in på tradera, jättemjuk och skön. Egenkomponerat mönster här också.

   

Landskapsklänning med leggings blev klart idag.

Jösses det blev ett långt första inlägg. Men någon gång ska man ju börja.        

 
 
Ingen bild

lasse

29 oktober 2009 11:41

Grattis Siw! Vad du kan, vad duktig du är. Inte alla tjejer som har en sådan mormor. Men när skall Tuva hinna använda alla kläder, frågar gamlemorfar?

 
Jenny & Vovvarna

Jenny & Vovvarna

29 oktober 2009 15:53

HEJA SIW! Fy attans vicka fina grejor! Hoppas få läsa lite hund här oxå! Jag ääääälskar skötväskorna! Du får ställa dig utanför barnavårdscentralen och sälja!

http://www.enakander.se

 
Ingen bild

Kerstin Forsberg

29 oktober 2009 21:47

Det här var en superblogg, gu!!!! vilka fina plagg du syr,och lilla Tuva är ju bara sååååå söt i allt,
skötväskorna var superläckra, du får väl sy några vanliga väskor i så läckra tyger så vi utan barn kan få köpa!!!!!!!!!!!!
Kerstin.

 
Ingen bild

Jenny

29 oktober 2009 22:20

Tuva sover i pyjamasen nu. Du ser mamma, väskorna gör succé!! Kramar

 
Ingen bild

Syster Yster

29 oktober 2009 22:34

Guuud vad jag är stolt över dig syrran, Så mycket fina kläder du gjort till Tuva. Väskorna ser oxå jättefina ut, kommer de i någon modell för oss som inte har smått kanske?
Massor av kramar

 
Ingen bild

Lena Johansson

30 oktober 2009 00:27

Hej Siw!
Oj vad mycket fina barnkläder du sytt åt lilla Tuva.
Nu förstår jag att det går åt mycket tråd (ler

Hälsningar Lena

 
Pia

Pia

31 oktober 2009 21:35

Vad du är duktig Siw !!
Fast det har jag förståt att du var redan innan jag såg detta på din blogg.
Jättefina kläder o väskor !!
kramis Pia

http://www.catjings.se

 
Ingen bild

nina (Pippi, Lisa och Rufus)

1 november 2009 00:29

Välkommen till bloggvärlden!
Du är ju hur duktig som helst Siw!

 
Inger

Inger

1 november 2009 19:04

Hej Siw
Vilka fantastiskt fina barnkläder du syr. Vilken lycka för Tuva att ha en Mormor som kan skapa så fina kläder.
Hälsningar Inger

http://hage.ingers-gmt.se

 
Ingen bild

Monica H (Maja)

3 november 2009 10:55

Fick ju se dom fantastiskt fina barnkläderna "i natura"
när du trimmade Maja.
Jag vill också ha så fina barnkläder till mina barnbarn !!
Inte bara duktig på Welsh, vi som försökt att sy vet ju hur
himla svårt det är.

 
Ingen bild

Anncie o Zidden

4 november 2009 18:43

Hejsan kära kusin!!

Himmel vilka fina barnkläder o väskor du har gjort vad duktig du är finns det att köpa av dig tex halssnibbarna???
Så snyggt o smakfullt alltihopa vad kreativ du är men det är ju alltid kul att sy till små guldklimpar vad söt hon är ditt lilla barnbarn. kram från Anncie o Zid

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siw - 12 februari 2016 20:05

Nytt år och nya utmaningar.Jul och nyår passerade, vi hade alla våra barn, barnbarn, syster, måg, systerdotter m sambo och min pappa här. Vi var totalt 17 personer, lite trångt. Men finns det hjärterum så finns det stjärterum heter det ju.     Tomt...

Av Siw - 24 november 2015 19:41

Nu finns några flaskpåsar färdiga, perfekt med en flaska vin, glögg eller hemmagjord saft i istället för en blomma eller chokladask som gåbortpresent eller julklapp. Eller varför inte, på det egna julbordet istället för en tråkig flaska.75:- + porto ...

Av Siw - 19 november 2015 21:20

Ett helt år sedan jag bloggade. Men nu ska jag försöka hinna med att göra det lite oftare. Tiden går ju fort att jag inte hinner med det jag ska göra. Antingen beror det på åldern eller också att jag blivit saktfärdig av mig   Nu får ni vara beredd...

Av Siw - 1 november 2014 16:16

Vi är redan inne i november, räknas det till vintern eller är det fortfarande höst?Mörkret kommer i alla fall tidigare på eftermiddagarna och då behövs reflexer.   Jag har skurit ut reflex med min Cameo och pressat på min jacka både mitt bak vid fåll...

Av Siw - 7 oktober 2014 18:09

Sommaren har gått med underbart väder och här har den mesta delen varit fylld av de här!   Men nu kommer hösten med stormsteg, september har för det mesta visat sig från den bästa sidan med flera underbara soldagar, även början av oktober har det var...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Bloggar jag gillar


Skapa flashcards