smörsoppens

Direktlänk till inlägg 3 november 2009

Ringrostig?

Av Siw - 3 november 2009 19:03

Undrar om jag är det -ringrostig?

Min dragkjedja i klubbjackan "Bruksans" har varit trasig länge. Jag gillar den jackan, den är både varm och tålig mot smutsiga tassar och så har den rätt så bra med fickor. Men den funkar ju inte så bra med trasig dragkjedja, den har varit trasig länge nu och jag har knäppt den med tryckknapparna, men nu när det blåser så mycket som det gör nu är det inte skönt.


Sagt och gjort i gårkväll tog jag tag i problemet, alla som bytt dragkjedja i en jacka med tryckknappar som är ditslagna i drgkjedjans kant vet hur besvärligt det är, man kan inte bara sprätta bort dragkjedan utan får klippa bort den och försöka vändsy blixtlåset så det ser bra ut. Jackan har även en innerjacka som sitter med drgkjedjor också, så jag tog bort den för att det skulle bli smidigare att jobba och inte så tungt att hålla i.


Vet ni vad jag gör sedan? Jo, sprättar bort dragkjedjan och börjar sy dit den på ena sidan, men vänta nu Förvånad Det går ju inte att sprätta bort den p. g. a. tryckknapparna. Jag har alltså sprättat bort dragkjedjan till innerjackan Rynkar på näsan.

Det blir till att sprätta igen och sy dit dragkjedjan till innerjackan. Så var jag på ruta noll.


Bara att börja om och klippa bort den rätta dragkjedjan, sedan tar jag den nya dragkjedjan och delar den så det ska bli lättare att sy. Sydde dit den ena sidan och det blev jämt och bra, nu skulle jag bara vika över den och sy en stickning, men vad f-n nu då Skrikandes Jag har vänt dragkjedjan upp och ner! Sprätta igen. Nu tog jag paus och åt mat.

Efter det så fick jag nya krafter och till slut lyckades jag få dit dragkjedan både snyggt, rätt och prydligt Glad.


Ibland är det bra att vara envis och inte ge sig.

 
 
Ingen bild

Lena Johansson

4 november 2009 00:02

Men vad bra Siw att du fixade dragkedjan till slut.Jag har nämligen också en favorit jacka med trasig dragkedja.Jag kan väl maila över den så kan du väl fixa den också,när du ändå är i farten.Den är med kardborre-stängning och utan inner jacka.För är det så där besvärligt vågar jag väl inte ens prova.(ler)Brukar inte vara helt överens med symaskinseländet alla gånger.

Hälsningar Lena

 
Ingen bild

Siw

4 november 2009 08:31

Men är det med kardborreknäppning går det ju att sprätta bort. Det klarar du säkert.
Men det är roligare att göra nytt än att laga gammalt!
Siw

 
Jenny E

Jenny E

4 november 2009 13:22

Åh jag hade bkivit så j-a arg och slängt jackan! det enda jag hatar med att sy är just att sprätta!
Webshop, måste spana!

http://www.enakander.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siw - 12 februari 2016 20:05

Nytt år och nya utmaningar.Jul och nyår passerade, vi hade alla våra barn, barnbarn, syster, måg, systerdotter m sambo och min pappa här. Vi var totalt 17 personer, lite trångt. Men finns det hjärterum så finns det stjärterum heter det ju.     Tomt...

Av Siw - 24 november 2015 19:41

Nu finns några flaskpåsar färdiga, perfekt med en flaska vin, glögg eller hemmagjord saft i istället för en blomma eller chokladask som gåbortpresent eller julklapp. Eller varför inte, på det egna julbordet istället för en tråkig flaska.75:- + porto ...

Av Siw - 19 november 2015 21:20

Ett helt år sedan jag bloggade. Men nu ska jag försöka hinna med att göra det lite oftare. Tiden går ju fort att jag inte hinner med det jag ska göra. Antingen beror det på åldern eller också att jag blivit saktfärdig av mig   Nu får ni vara beredd...

Av Siw - 1 november 2014 16:16

Vi är redan inne i november, räknas det till vintern eller är det fortfarande höst?Mörkret kommer i alla fall tidigare på eftermiddagarna och då behövs reflexer.   Jag har skurit ut reflex med min Cameo och pressat på min jacka både mitt bak vid fåll...

Av Siw - 7 oktober 2014 18:09

Sommaren har gått med underbart väder och här har den mesta delen varit fylld av de här!   Men nu kommer hösten med stormsteg, september har för det mesta visat sig från den bästa sidan med flera underbara soldagar, även början av oktober har det var...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Bloggar jag gillar


Ovido - Quiz & Flashcards