smörsoppens

Alla inlägg under oktober 2010

Av Siw - 26 oktober 2010 21:26

I helgen som gick blev det inget sytt, ja inget gjort här hemma över huvud taget. Jag tillbringade fredag kväll, hela lördagen och hela söndagen i Mjölby ridhus. SSRK hade sin oktoberutställning, fuktigt och kallt. Det kom ju 20 cm snö här hos oss natten till fredagen, men i Mjölby hade det knappt snöat alls. Men på söndagen vräkte regnet ner hela dagen så alla hundar hade lera upp till magen. Inte speciellt roligt för utställningshundar som ska vara fina.


Men i går fick jag lite gjort i alla fall. Hade klippt till en västklänning/tunika innan helgen, så den gjorde jag färdig igår.
  

Mönstret kommer också i från senaste Ottobre tidningen, var inte helt lätt att få det snyggt med den töjbara mudden och lätt rynkad kjol. Tyget kommer i från Jofotex i Söderköping.
Sedan hade Jenny varit förbi här med en kasse kläder som hon rensat ur sin garderob och de skulle hennes kusin få. Men jag rotade runt lite i kassen och hittade en jättemjuk t-shirt som jag knyckte och klippte till en klänning till Tuva av.
 

Den till vänster är Jennys gamla t-shirt och den till höger är Tuvas "nya" klänning.
Sedan var det med ett linne som Tuva gillar att spatsera omkring i och det hade Jenny bett mig göra något av. Kjol och top, passar bra till solsemestern. Det blev bara så gulligt tycker jag.
   

Glömde ta före bild, men linnet såg ut som överdelen ungefär. Klippte av nederdelen och satte på mudd med resår i. Var tvungen att skarva banden till överdelen och det blev lite klumpigt så jag hittade två små märken med blommor i exakt samma färg som blommorna i tyget de jag satte över sömen.

Ska bli roligt att se vad Tuva tycker om det när hon kommer på fredag och om hon känner igen tyget. 

Av Siw - 22 oktober 2010 10:29

I går kom nya Ottobre i brevlådan, mums säger jag bara. Såg direkt modellen som jag letat efter till tyget jag köpte i från Mukatyger på symässan. Svart jersey med lime gröna apor. Så det blev fram med mönsterpapper och börja rita.

Mönstret var egentligen en tröj/tunika, men jag skulle göra en klänning så det blev lite ändringar. Men det kanske blir en tröja av mönstret i framtiden också?

Jag klippte till klänningingen och ett par byxor i den limegröna velouren.


Det bara kliade i fingrarna att få sätta igång och sy, men först var det hundkurs som gällde. Ruggigt kallt ute och fullmåne, vi tränade lite agility med våra småttingar och de var riktigt duktiga!

När jag kom hem strax före 8 blev det lite mat sedan dök jag på maskinerna, och ni vet ju vad tiden går fort när man har roligt.

När jag tittade upp var klockan 11och snön vräkte ner ute.

  

Blev jättenöjd med resultatet, framförallt att allt funkade bra med bandkantningen i halsringningen. Det kanske syns dåligt på bilden men det är puffärm och så svängde jag in modellen lite och förlände till klänningslängd.

Om tuva fortfarande kan ha sina svarta velourbyxor som jag sydde till trolltröjan så passar de ju också till den här klänningen. J

ag ångrar att jag inte köpte tyget i velour också, men det finns ju fortfarande kvar och även i andra färger!


Av Siw - 20 oktober 2010 21:33

Snart åker vi på sol & badsemester och då måste jag ju sy en sommarklänning åt Tuva fast det snart är vinter.

  
Mönstret till den här klänningen hade jag i mina gömmor och är från slutet av 70-talet. Jag sydde likadana klänningar till Jessica & Jenny när de var små.
Smultron på strån, det är väl sommar! Tyget som är i bommull har jag fått av Barbro.

Av Siw - 17 oktober 2010 19:31

Den här veckan som gått har det varit full fart. Fick låna Tuva  i måndags när Tuva-pappan skulle ha ett möte här i stan, och jag lämnade inte tillbaka henne förrän i tordagskväll    Det gäller att passa på när tillfälle ges.

Hon är så snäll och gullig, det har varit så mysigt att rå om henne några dagar.
   
Här provar Tuva mössan som jag sydde, den passade perfekt och Tuva gillade den också. Hon gick med den på sig inomhus också.
   
Den regnbågsrandiga klänningen föll också damen i smaken.

   
Som tack för husrum och god mat förra helgen ville Anita i Lakene ha en likadan kasse till sitt barnbarn Filippa som jag sydde till Tuva, så den ska skickas på posten i morgon.
 
Några hundhalsband har också blivit sydda.
   
Provade också att sy en solskärm till mig själv till den kommande semestern nu i nov, bara en månad kvar.

Ja, när man sumerar veckan så har det ändå blivit lite gjort!   
   

Av Siw - 7 oktober 2010 11:14

Ja, just svårt att gömma sig på dagis kommer Tuva få i den här klänningen!


Regnbågsvelouren i från mjuka tyger har jag sytt i förut men inte till Tuva. Så nu blev det en enkel klänning utan några som helst detaljer. Mönstret har jag ritat av efter en av Tuvas andra klänningar.

Blev även en mössa och halsduk (kan ju inte kalla det dreglis nu när Tuva är så stor) fodrade med vit mjuk fleece. Tror dagispersonalen kommer att gilla det för det blir ju lätt att se var hon är. Hoppas nu bara mössan passar, annars får jag göra en ny   .     

Av Siw - 4 oktober 2010 22:17

Går långt mellan bloggtillfällena, men tiden går så fort. Skulle behöva flera timmar på dygnet tror jag, sist i säng och först upp det är jag det.

Förra lördagen åkte Robban-Jenny och jag på symässa i Borås. Det var första gången som jag var på symässa, men absolut inte sista. Vi har redan bestämt att nästa år ska vi åka på Stockholmsmässan.

I Borås fanns det en del att se, jag kan konstatera att sticka är på modet igen, massor med garn och speciellt i ull fanns det gott om likaså pärlor och andra saker till smycketillverkning. Quilt-tyger fanns det också en del och så tyg förstås.
Tror att nästan samtliga symaskinsmärken (de större i alla fall) var representerade.

Jag blev väldigt, väldigt förtjust i Husqvarnas nya brodermaskin som heter "Ruby" det var mässpris och kostade bara 38.000:- Jag dreglade länge över den och var tillbaka och tittade längtansfullt men Jenny är förståndig och tog mig därifrån.

Gott fika fanns det också, för man blev ganska trött i benen och törstig av att gå fram och tillbaka mellan montrarna, så en paus var rätt skönt.

Inköp blev det naturligtvis också, både lite praktiska saker som symaskinsnålar, en ask att lägga undertrådsspolar i, nya spolar, vattenlöslig backing till broderier och så tyg förstås.
  
Tyg både till Tuva och den vi väntar på  som ska komma i januari!
Sytt och broderat har jag gjort också senaste veckan, en hel del faktiskt. Men en del ska bli presenter och kan inte visas upp ännu.
     
Toa-rullshållare med fåglar sydde jag till Tomas chef i födelsedagspresent. Och så gjorde jag en till mig själv med indianmotiv!

  

Ett halsband till en jagande taxfröken, det var den lilla valpen som jag var med och hjälpte till när hon kom till världen i vintras.
 

Gjorde ett byte med Mynta , såg i hennes blogg att hon sytt en så fin singoallaklänning till sin dotter så jag fick mönstret till klänningen av henne och hon fick ett broderat Hello Kitty märke av mig, praktiskt att kunna byta med varandra. Tack Märit för mönstret. 

En singoallaklänning med tillhörande tights till Tuva. Färgen på tyget ser mera blått ut på bilden än vad det är i verkligheten, det är mörk lila botten och ljus lila blommor.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Bloggar jag gillar


Skapa flashcards