smörsoppens

Alla inlägg under juni 2011

Av Siw - 19 juni 2011 12:44

Ja, en hel del har hänt sedan senaste uppdateringen. Jag fick låna Tuva några dagar i början av veckan då hon hade fått ögoninflammation men var på bättringsvägen som tur var. Och då går dagarna i flygande fläng. En dag var vi på Litho-badet (tempererat bad) men det blåste och var jättekallt i luften, det var bara i vattnet som det var skönt. Men vi badade en stund i alla fall coh fikade lite innan vi gick hem. Vi har ju inte så långt dit bara ca 300 m så det är ju gångavstånd.

Vi har också firat min pappa som fyllt 80-år. Han önskade sig inte några presenter och skulle inte ha någon mottagning på års-dagen utan skulle ha en middag lite senare. Men syster och jag åkte dit på em. och grattade honom i alla fall.

  Jag hade broderat ett förkläde till pappa för han är ju han som sköter köket och han är duktig på att laga mat också.
  Men ibland behöver han ha semester och då får han ta fram den här disktrasan som jag gjorde.
I går hade pappa bjudit släkt och vänner till Syrengatans förskola på middag lagad av kocken Johan. Vi blev serverade en 3 rätters måltid. Först blev det en välkomstdrink med cider och jordgubbar och så fick vi en krämig kräftsoppa gjord på Vätternkräftor, efter det så kom huvudrätten bestående av helstekt ryggbiff med rödvinssmör, bönor med bacon, smörkokta morötter, kål med champinjoner och så potatisgratäng. Efterrätten var jordgubbar med glass och grädde. Lite senare serverades det kaffe och tårta. Tack älskade pappa för en trevlig eftermiddag med god mat.

Sygruppens stegtävling är avslutat och jag VANN ett av priserna, ett ark med namntryck i från Glada Grodan, ska bli spännande att se vad det är för något.


Här hemma håller vi på med ett evighetsprojekt tror jag. Vi målar om huset, eller maken målar ska jag väl säga. Fast ett och annat penseldrag gör jag också. Men upp på stegen går jag inte! Jag försöker smita undan upp i syrummet hela tiden   och så förser jag honom med kaffe!

Lite sytt har det dock blivit om än inte så mycket.
Här är en solhatt som jag gjort till Barbro (som var Josephs fostermamma) som hon kan ha i sommar och skydda näsan mot solen. Den är gjord av Barbros gamla gardiner! Inte slänga något tyg som kan komma till användning.

Sedan har jag gjort en sångpåse till en liten kille som heter Liam som tack för att hans mamma hjälpte mig med den fina loggan. En del nya sångkuddar fick jag tips om.

 Fick hem de underbara fram & bak lejonen i från Mjuka tyger och gjorde ett linne till Tuva, med shorts i velour till. För den som inte vet vad fram & bak lejon är så är det lejonet framifrån på framsidan och lejonet bakifrån på bakstycket.

 En tröja i jersey med hjärtan på blev det också.

 Sydde en tröja till Tuva också i college tyg med en broderad dinosarie på, gjorde den i storlek 104 så det dröjer nog innan hon kan ha den.


Till sist så är vi några hobbysömerskor som skapat en Facebook sida där vi kan lägga ut lite alster som vi sytt till försäljning.
Jag kanske inte kommer ha så mycket där då mitt fokus ligger på Tuva & Judith, men gå gärna in och kolla vad duktiga tjejerna är.

        


Av Siw - 7 juni 2011 21:50

O´h vad det är varmt och kvavt ute. Vi har haft 30 grader i skuggan, men i kväll kom åskan med dunder och brak. Vi fick 20mm regn på en gång. Men det behövs mera regn för gräsmattan är alldeles upptorkad. Vi får se om det varma vädret fortsätter.


Har inte sytt så mycket i veckan som gått. Håller på att storstäda huset, och det tar massor av tid kan jag tala om. Men snart är allt klart och då ska jag bara njuta så länge det varar. Brukar snabbt bli likadant igen.


Jag gjorde 3 mössor i pippityget, en till varje tjej. Ja, jag har ju fått en tjej till att sy åt. Lilla Agnes 3 år.

  Får se om de blev i största laget åt Tuva & Agnes för tyget är så mjukt och ganska töjbart. Får väl hoppas det krymper en del annars. Judiths blir nog bra. Men just nu är det ju ingen tanke på att ha mössor på huvudet.

  sydde ett par pösbyxor till Judith med smock upptill och i benen. Tyget räckte till en liten solhatt också. Det syns inte så bra på bilden men tyget är broderat med bomullsgarna. Kanske syns bättre om man klickar på bilden så den blir större.

I dag gjorde jag två singoallaklänningar en till Tuva och en till Agnes i storlek 98 & 104. Tyget kommer ifrån mjuka tyger och mönstret har jag bytt till mig ifrån Mynta   men jag har ändrat det lite grann och så satte jag på muddar i ärmarna i stället för resår.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Bloggar jag gillar


Skapa flashcards