smörsoppens

Alla inlägg den 29 juli 2011

Av Siw - 29 juli 2011 10:25

Ja, vad det går fort snart är vi inne i augusti, vädret har ju varit lite blandat med både sol, regn och åska. Det är en bråd tid när frukt och bär mognar som ska tas om hand. Jag har kokat klarbärssaft, plockat skogshallon och gjort sylt, ätit massor och gjort tårta förstås.

Gurkorna växer så det knakar och har hunnit med både saltgurka och "farmors gurka" det är ättiksgurka som bara är så god. Hoppas det blir mycket mera gurka på landet.

Sedan har vi ju plockat kantareller förstås. En hel del har det blivit.

  Det här var en del av skörden, vi plockade ca 30 liter den här helgen, många blev glada när de fick lite färsk svamp. Ca 15 liter åkte i frysen resten gav vi bort.
  Det här var nog den dagens störstakantarell, stor som en handflata. En svamp till en macka!

  Mina Vandor blommar nu också, så fina. Den mörkröda har precis tappat sina blommor men de stod gott och väl över en månad.

Lilla Judith med föräldrar har varit här några dagar.
  Juttan har hunnit bli 6 månader och nu sitter hon ganska stadig själv. Hon är en riktig solstråle.
Sömnad då? Jadå litegrann har det blivit av den varan också.
  Pippiklänningar har det blivit hela 3 stycken, den här i storlek 80 till Judiths kompis som fyller 1 år i augusti, men som fick den lite i förskott. Sedan blev den en i storlek 74 till Judith och en i storlek 110. Nu är det bara några småbitar kvar av tyget. Men mer är på ingång, har förhandsbeställt college passar bra till hösten och så lite mera jersey i lite kraftigare tyg än det som var.

  En klänning till Tuva i det söta "Harajuku lovers" tyget.

  En Fé-klänning till, ja jag fick beställa mera tyg. Agnes ville ju naturligtvis ha en sådan klänning också.
  En body till Judith i skön bomullsjersey.

  När Judith var här hade hon en tröja på sig som var sydd i alla möjliga olika tyger och mönster, så den tog jag och ritade av. Bra att kunna ta tillvara smålappar som man har över. Tröjan blev jättesöt förutom att trycket på hjärtana var snett. Ganska irriterande att upptäcka. Jag var väldigt noga med att hjärtana skulle vara lodräta när jag klippte och så är tyget feltryckt. Typiskt också att det hamnade på framstycket. Men Jessica ville ha den ändå, duger väl att leka i.

  Bakstycket var helt OK.

 En tavla har jag gjort till mig själv! Den har jag satt i köket i fall jag är på rymmen därifrån så vet ni var jag är!

Nu vet ni vad jag pysslat med under juli för er som undrat.

I dag regnar det så då får det nog bli lite sömnad! 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Bloggar jag gillar


Skapa flashcards