smörsoppens

Alla inlägg den 5 december 2011

Av Siw - 5 december 2011 19:08

  
Vad är då det? Karin gick ut på sin blogg och frågade om några ville hänga på en "sew along" det är alltså som en syjunta fast online. Vi skulle sy en väska! Jag och en hel massa tjejer hakade på. En facebook grupp bildades och nu tjattras det hej villt om tyger, band och hakar. Tanken är att väskan ska vara klar till jul och Karin kommer hålla i det hela och dokumentera på sin blogg. Men alla syr i sin egen takt.
Modellen som bestämdes  ser ut så här:

Väskan heter "Suit Yourself" och kommer från Studio Cherie, var och en köpte ett eget mönster men Karin hade ordnat så vi fick rabatt på det.
Jag ska försöka dokumentera min väska så ni kan följa den:
Det första var ju att beställa hem mönstret och skriva ut, det kom i PDF format. Väldigt smidigt.

Sedan var det dags att klippa och klistra, många sidor var det som skulle sammanfogas.

Sedan var det dags att bestämma tyg och se till att alla tillbehör som remmar, hakar, dragkedjor, foder mm fanns hemma. jag tror jag har allt som behövs.
Jag valde att använda samma tyg till hela väskan och tyget jag valde blev ett 70-tals retrotyg som jag fått.

 

Ja, lite tantvarning över det kanske, men jag gillar det. Här har jag klippt ut alla delar som ska vara till själva väskan i yttertyget.

Till mellanlägg skulle man egentligen ha filt, men jag hade inte så det räckte hemma så jag tog fleece i stället.

    
 Eftersom fleece är lite töjbart så pressade jag på solidott på fleecen så vet jag att den håller formen och det är inte lika stelt som vanlig vliseline och väskan ska ju vara lite mjuk så den kan vikas. till foder tog jag ett chintzat bomullstyg, det är lite glatt på ytan tror det håller smutsen borta lite längre.
Ja, så här långt har jag kommit och fortsättning följer......


 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Bloggar jag gillar


Skapa flashcards