smörsoppens

Alla inlägg under mars 2012

Av Siw - 31 mars 2012 17:03

Nu har tiden gått igen sedan förra inlägget, har varit barnvakt till en liten Jutt   och då hinns inte så mycket!

14 månader har hon hunnit bli den lilla skruttan!

Jag har fortsatt att brodera lite påskhängen till påskriset, det är väl dags att ta in det nu?


Påsk harar!


Och påsk kycklingar!


Jag har köpt nya gula band till hundhalsband, syns väldigt bra i mörker. De har samma färg som varselvästarna. De är 38 mm breda och finns nu att beställa om någon vill.


Fick beställning på personliga nappband, vill du också ha så är det bara att höra av sig.

Annars har jag bara ägnat mig till att sy småsaker!


Några dreglisar med kardborreknäppning som är len på båda sidor så det inte river barnet på halsen, är någon intresserad så finns de till salu för 40:-/st + porto, eller 3 för 100:-.

En dag fick jag för mig att jag skulle konstruera ett nytt mössmönster med solskydd för små som fortfarande ligger ner mesta tiden och fortfarande behövs ju mössa.


Först gjorde jag den här i lila jersey med vita stjärnor, den passar huvudstorlek 39-42 cm. Leif som min docka heter är 41 cm i huvudstorlek.


Sedan uppgraderade jag mönstret en storlek så den här passar nog barn med huvudstorlek 42-45 cm. Provade den på Juttan som är 47 cm och den var nästan liten till henne.
Naturligtvis var jag tvungen att göra en liten babyhjälm också, bara för att det är så roligt att sy pytte!


Den här passar till bebisar med huvudstorlek 36-38 cm. Mössorna finns till salu om någon är intresserad.
Gjorde några nya nappband också när jag ändå var i farten.

De här finns till salu för 45:-/st. Jag har flera färger på napphållare och clips. 

     

Nu önskar jag alla en Glad Påsk!               

    

Av Siw - 13 mars 2012 16:36

Åtminstonde har de vaknat här hemma i form av tyg   men vi kan ju hoppas att de snart vaknar i naturen också!

Gjorde en klänning till Jutidh det mjuka nyckepigetyget med tillhörande gula velourbyxor med sydda pressveck. Lite retro alá -70 tal med pressveck. Färgen passar ju bra till Påsk också  .
Fick en fin bild på söta Maja som provar sin "muffinsklänning" . 


Alltidd roligt att få se kläder på!


Min broderimaskin har fått jobba några dagar. Här är ett par duvar som jag ska hänga i fönstret.

Sedan blev det några påskbroderier till påskriset, men jag tyckte äggen blev lite stora så jag ska förminska dem och sy några till.

 

I dag har jag gjort bokmärken, de här är ännu inte borttagna ifrån broderibågen, de ska renklippas och sköljas.

Alla broderierna är gjorda i FSL = free standing lace. De är alltså broderade bara med tråd på ett material som upplöses i vatten så det bara blir själva trådarna kvar. 

     
         

Av Siw - 7 mars 2012 20:01

Javisst, måste bara visa den fina bilden jag fick på Häxa när hon provar sitt halsband och tjänstetäcket.
 

Tack Annelie för bilden på fina Häxa.
Idag har jag sytt en pyjamas i mjuk bomullsribb med gitarrer på till Judith! Det passar henne som gillar att spela på alla instrument. 

Ja, mer var det inte idag!


Av Siw - 5 mars 2012 20:33

  Någon som väntat på inlägg i från mig? Tiden går så fort men jag har inte legat på latsidan.

Vecka 8 var Tuva här på sportlov och då var det aktiviteter hela tiden. Har man hand om en 3-åring så är det full fart i från morgon till kväll.
Måndagen var det tänkt att vi skulle åkt till simhallen men de hade stängt så då passade Tuva på att öva på lite torrsim i vardagsrummet, hon var ju tvungen att ha baddräkt på sig, annars kan man inte bada förstår du mormor!


Så här simmar man!

Sedan hoppar man ifrån kanten!   Hopp Hopp! 


Och så åker man rutschkana ner i vattnet! Ni ser väl vilket minspel hon har! Fullfart går det.
 
Vi åkte till "Bill & Bulls" lekland i stället så tog vi simhallen en annan dag. På bill & Bulls fanns det många rutschkanor i olika färger, ni kan ju gissa vilka som Tuva åkte mest i.
Den veckan Tuva var här föddes ju också prinsessan Estelle, ni ska veta att Tuva hade många frågor om prinsessan och hela kungariket. Mormor hade nog lite hål i öronen den dagen!

Tuva och jag letade reda på Fredriks playmobil som låg ute på vinden. Det gillade Tuva att leka med, hela köksbordet blev ockuperat. På kvällen när hon skulle sova sa hon: Rör inte, jag ska leka i mojjon!
Sömnad då! Ja, en del har det blivit gjort sedan sist jag bloggade. Så här kommer lite bilder.


En tunika till mig själv i det härliga jerseytyget designat av Johanna Ahlard, ja den sydde jag innan vi åkte till Thailand, men inte bloggat om den så det är lite skåpmat.


Ett par hundhalsband som Simba-Lena tog med sig till Danmark som presenter till ett par hundar.

Ett halsband till har det blivit sytt! 


Har gjort 2 klänningar som en mormor ska ge till sitt barnbarn som bor i Sundsvall, det här är den ena singoallamodell med volang.

Den andra blev en "muffins-klänning" i velour i från Mjuka Tyger. Jag velade länge innan jag bestämde mig för grön halskant och muddar. Var tvungen att rådfråga mina sykompisar på nätet om råd. Men det blev jättesnyggt tycker jag.

Var sitt par Hello Kitty tights till Judith och Tuva. Jättehärlig kvalité i den här jerseyn.

En vårmössa i JNY:s stjärntyg, modellen är baggy.

En mjuk bebisfilt till en liten Enya.

När Tuva var här så sydde vi namnbokstäver att sätta på väggen. Tuva valde själv tyg och då förstår ni vad färgen blev!


Den här klänningen är till Judith och Jessica ritade modellen, den blev himla fin! 

   
Ytterligare ett tyg som Johanna Ahlard designat, tandtrollstyg. Vi får se om den "Rosa damen" (Tuva) tar på sig det här? Men det var hon som bestämde färgen, vi beställde det nämligen när hon var här på sportlovet. men det ser vårlikt ut tycker jag, får se vad Tuva tycker?


Så har jag sytt ett halsband och tjänstetäcke till en kompis på Bruksan som hennes rottisflicka ska ha.
Ja det var väl allt för den här gången!  

   


           
          
  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Bloggar jag gillar


Skapa flashcards