smörsoppens

Alla inlägg under april 2012

Av Siw - 28 april 2012 19:39

Då har vi startat BH sew alongen! Tänk om jag kan få till en vettig bh som sitter som den ska det vore inte dumt.

Jag började med att välja ut ett mönster som jag tror blir bra till mig. Jag valde ett ifrån Kwik Sew nr 3594, det kan man ha både med och utan byglar, sys i spets eller stretch tyg.

Jag beställde ju ett färdigt kit ifrån LG-sömnad och i veckan som gick fick jag hem det.


Det här är alla grejer som jag fick med, ska bli spännande att se om jag får i hop det.
Jag började med att rita av mönstret i den storlek som jag skulle ha, men nyfiken och otålig som jag är så tänkte jag att det är bäst jag provsyr en i ett annat tyg innan jag börjar klippa i "fintyget".
jag tog ett jerseytyg som jag hade hemma och klippte till alla delar, sedan slaktade jag en gammal bh och tog spännen och ringar ifrån den, resår det som fanns i lådorna och sydde en provbh. Kan säga att jag blev supernöjd med den, gjorde ett par trosor till i samma tyg. Så nu vet jag att mönstret passar till mig.

I dag var alltså steg 1 som vi skulle göra och det var att klippa ut alla delar.

Här är mitt mönster utlagt på det fina yttertyget, eftersom jag inte ska ha någon vadd i min bh så har man ett innertyg som kallas powernet på insidan så att den ska hålla formen och så inte behagen trillar ut.

 

Både tyg och powernet är tillklippt, nu får jag vänta på del 2, fast det kliar i fingrarna att sätta igång och sy!

 Nu till lite annat som jag sytt.

Den andra mössan som är till  Johanna Ahlards dotter, sydd i Hilcos campan.
När jag ändå var i farten gjorde jag en till i samma tyg, men där jag satte ett interlock tyg på skärmen.

Den här är redan sålld till en annan sytokig tjej.


En  napphållare till "prinsessan" Novalie som precis fyllt ett år! Grattis!

Kusin klänningar till Tuva & Judith i cup cakes möstrat jersey ifrån stoff & stil.

Den här tröj/jackan är sydd i collegetyg som kommer ifrån USA, mönstret är i från senaste Ottobre tidningen.

Gjorde en basker till som jag fått inspiration till i från Little Svali

   



     

    

Av Siw - 20 april 2012 09:38

Inte bara ute det kommer snö, även jag har snöat in men på mössor med solskydd. Jag hoppas det kommer att behövas i sommar, men just nu är det april väder ute och bara1-2 grader varmt och snöblandat regn.

Jag har knåpat med mitt mössmönster och gjort små justeringar här och där, nu känner jag mig nöjd.

Här kommer några som jag sytt sedan sist.

 

Den här är ju som en liten läckerbit, passar huvudomfång 38-41 cm.

Den är här också i klövertyg lika söt den, lite större i storleken 40-43 cm passar den. De är ju sydda i bomulls jersey.

En randig i Hilco tyg i storlek passande 44-46 cm, den är beställd av Johanna Ahlard som bl. a. designar många av de fina barntygerna som jag syr i.
 
Här några bilder som Johanna tagit på sin söta dotter i mössan, fortfarande lite stor. Men det är ju inte sommar ännu. Johanna har beställt en mössa till, kan jag kanske kalla mig "Hovleverantör" till den söta prinsessan?  


Mina broderade nappband är poppis, och vem vill inte ha ett eget nappband?
         Nu har jag fått hem ljuslila, ljusrosa och blått tyg i bra kvalité som jag ska brodera på också.

 

För övrigt har det bara blivit 2 linnen till Tuva.
Ja, så har jag sytt lite hundhalsband också, men de ligger på min hemsida www.smorsoppens.se under halsband.


I slutet av april ska jag sy något som jag aldrig sytt förut. Jag ska vara med i en ny "Sew-along" som Malin Möller ska hålla i.  Vi ska sy BH, jag har visserligen sytt bikinis, men det är en helt annan sak.
Jag har beställt ett färdigt kit med mönster, tyg och tillbehör ifrån LG Sömnad så inget ska saknas när vi drar igång. Ska bli så spännande att se vad jag får i paketet, fick mail ifrån Lisa att hon skulle skica det idag.
Jag ska försöka vara duktig och dokumentera det här också som jag gjorde med väskan.         

Av Siw - 10 april 2012 21:51

Våren försvann i ett nafs och påsken bestod av ett riktigt aprilväder, med både snö, regn och blåst.

Hela påskveckan har Tuva tillbringat här hos oss, vi har haft riktigt mysigt och lekt massor.

Jag passade på att sy ett nattlinne till Tuva när hon var här, har ju nästan aldrig tillfälle att prova på henne så det gällde att ta tillfället i akt.


Bilden är tagen på kvällen när Tuva var trött och så var hon arg på mormor som inte gjorde en halsduk till dockan Lisa. Lisa fick ett likadant nattlinne som Tuva, men sedan var tyget slut och det gillade inte Tuva, för är man 3 år och har bestämt något så måste det vara så.

 
Det blev en mössa och en dreglis till dockan Lisa i alla fall men i pippityget, och när den värsta ilskan lagt sig hos Tuva så gick det bra med det också.

Den här sångpåsen sydde jag för ett tag sedan men den skulle bli en födelsedagspresent så jag har inte kunnat blogga om den förut, men nu så är den överlämnad och jag hoppas den blir till glädje.

     
Två nappband med broderade namn har jag gjort och ska skickas i väg med posten.

Så har det blivit några hundhalsband, var några i från valpträffen jag hade 30 mars som ville ha till sina hundar.



        

  Jerrys halsband hade jag sytt tidigare.

Judith ska i väg på lite solsemester snart och då behöver hon lite kortärmat!

    
  Så det blev en kortärmad t-shirt med 3/4 långa tights i jersey med lycra.

En kortärmad klänning i bomullsjersey med körsbärsmotiv.

Härligt att börja sy lite kläder med sommarkänsla!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Bloggar jag gillar


Skapa flashcards