smörsoppens

Alla inlägg under juli 2012

Av Siw - 21 juli 2012 22:08

Oj, det är evigheter sedan jag bloggade. Men nu blir det nog ett långt inlägg som jag hoppas ni orkar läsa.
Här har hänt lite saker sedan sist. Först en riktig allvarlig sak. Flingan blev ormbiten och hamnade på djursjukhuset. Första gången som en av mina egna hundar har blivit ormbiten och jag har ändå haft hund i 35 år. Så jag hoppas jag klarar mig ifrån det nu.
 
Stackars Flingan blev biten i läppen och blev rejält svullen och fick ligga med dropp. Men hon fick inga biverkningar av ormbettet och nu är hon friskförklarad.

Som vanligt har jag sytt en del mössor och här är några av dem som flyttat till Stockholm.
 
De här söta bebishjälmarna i storlek 36-38 ska få tillhörande dreglisar också, men de är inte färdiga än för nu har det inträffat ytterligare en allvarlig händelse. MASKINHAVERI   . Min Ol (overlock) började sy väldigt konstigt, jag trodde det berodde på att knivarna var så slöa, men jag hade redan beställt nya knivar så jag ringde till min symaskinsreparatör Sören och som tur var hade knivarna kommit hem.
Panik och pannkaka sa jag till Sören, snäll som han är så kom han hem till mig med de nya knivarna för att byta dem, då visade det sig att han hade fått fel underkniv.  Men Sören bytte överkniven och så skulle den undre skickas till mig direkt. Vi provade maskinen och det verkade funka och vi trodde det skulle räcka med lite juseringar av olika rattar, men det skulle jag klara själv. Tänk att få hemservice, tack för det Sören!

Sedan när jag skulle sy visade det sig att det inte alls fungerade som det skulle, det lät lustigt i maskinen och då drog jag mig till minnes att det en dag för ett bra tag sedan sa klonk i maskinen när jag sydde. Men den har gått perfekt ändå, så jag brydde mig inte så mycket om det.

Nu är jag ju ganska mycket för att skruva isär saker, både på gott och ont måste jag tillägga för det är inte alltid jag får ihop det igen. Men nu insåg jag att jag hade inget val, jag skruvade isär så mycket jag vågade på Ol och gjorde rent och oljade överallt där jag kom åt. Då hittade jag det där klonket!
 
Här är klonket! En liten bit ca 1 cm stor, ingen aning om vad det är eller var det ska sitta, men så mycket vet jag att det måsta ha med skär och stygnbredden att göra. HJÄLP och nu har Sören åkt till Danmark på semester, det kommer ju ta evigheter innan jag får maskinen lagad.
Som tur är fyller jag år på måndag så då kunde jag ju önska mig en ny maskin   Så förhoppningsvis i mitten på veckan kommer en sådan här hem till mig.

 

En Brother 4234D beställd ifrån SMD. Nu får min Brother Coverstitch 2340CV en "bror" så slipper den känna sig ensam bland de övriga Husqvarna maskinerna. Man kan väl inte ha för många maskiner? Eller?
 
Här är min brodermaskin i action, broderar ett halsband i gludfärgad metalltråd.
 

Så här blev halsbandet när det blev färdigt.

 

Ett halsband storlek mindre till en Bosse också.

Har sytt ett par sångpåsar också, den här är till en nyfödd som förhoppningsvis ska ha roligt med den i framtiden.
 

Och en sångpåse till lilla Ingrid som ska få ett litet syskon och behöver något att plocka med när bebisen ska ammas.

 
Har sytt ett par bebisfiltar också i mjuk interloch med banbi på framsidan och enfärgad gul på baksidan.
 
Fina kuddar har det också blivit, de är i par med texten Carpe Diem på den ena och Fånga dagen på den andra, jag har gjort broderad gardin till också. De blev jättefina tycker jag, men vita kuddar är inget för mig som har hundarna i sängen!

 
Nu när jag inte har någon Ol att sy på så får de andra maskinerna jobba lite, idag har det blivit små söta lavendelpåsar som ska fyllas med lavendel som min syster har odlat. Kommer att dofta gott i byrålådorna.
 

När man kan plocka smultron, då är det sommar! Även i fall inte vädret alltid har förstått det i år.
 

Och kantareller, finns det något godare en nyplockade smörstekta kantareller? Vi har redan hunnit få ihop en hel del. Jag har både ätit och fryst in och håller det här vädret i sig med mycket regn så blir det nog massor med svamp i år.

Nu kommer det en tid med fyllerikalas hos oss, ja inte fylleri i flytande form utan födelsedagar. Vi verkar ha klumpat ihop oss, ett gäng i dec.-feb och ett gäng i juni-aug. Nu de närmaste veckorna ska vi averka 5 kalas. Jösses det blir mycket tårta   
 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Bloggar jag gillar


Ovido - Quiz & Flashcards