smörsoppens

Direktlänk till inlägg 18 december 2013

Året som gått & snart Jul igen!

Av Siw - 18 december 2013 20:55

Hej på er ni som ännu kikar in på min blogg!

Det här får ju bli en liten resumé av vad som hänt under året eftersom jag varit så dålig på att uppdatera.

Men mycket har hänt både roliga och tråkiga saker, precis som det är i livet.


Det tråkiga tar jag först så är det avklarat. I juni fick jag ta avsked av en vän som förlorade kampen mot cancern, Barbro som hade hand om min hund Joseph i många år, och nu hoppas jag att mötts på andra sidan.

Sedan blev Tomas sjuk i somras, hans hjärta har fått hjärtsvikt, förstorat hjärta och hjärtflimmer. Det är något som han kommer få leva med hela livet, fortfarande är det mycket undersökningar och inställning av mediciner. Men han mår mycket bättre även ifall han är väldigt trött och inte orkar så mycket.


Det roliga är att få följa sina barnbarn hur de växer och utvecklas, det går rasande fort och jag njuter varje gång vi träffas. Mina hundar som förgyller min tillvaro och håller mig igång och så har jag ju min sömnad. Jag njuter av att titta på alla mina tyger (ja det är en hel del faktiskt) och att få sitta vid symaskinerna när tillfälle ges.


En kommer då lite bilder i från året!


Jag har köpt mig en liten maskin som heter Silhouette Cameo, med den kan man skära ut bilder i vinyl och pressa på kläder, jag har även vinyl som man kan skära ut bilder och ord för att sätta på väggar, brevlådor mm. En rolig liten manick.

   
Här är lite kläder som jag sytt till Ture och en kompis till honom.
 
Babynestar eller som jag kallar dem "Sovkorv" har jag sytt en hel del, jätteskönt för små bebisar att sova i.
Jag syr dem med uttagbar skumgummimadrass så att man lätt ska kunna tvätta "korven". 
 
Sångpåse och Pillerina är populära presenter. Sångpåsarna kan man ju fylla på med nya sångkuddar vartefter.

Ytterligare en Pillerina

 
Hundavdelning, tjänstetecken till en Border Collie.
   
Och så en del hundhalsband har jag sytt, det här är ett urval vill du se felr finns det på min hemsida www.smorsoppens.se
      
Broderade personliga nappband.
 
Miniskötväska, när man inte behöver ha med sig så mycket t.ex när man ska på stan och handla.  

Smultron blev det mycket av i sommras, tror jag plockad 7 liter samanlagt. Den här tårtan var till min födelsedag.

 

Ytterligare en sångpåse!

 

Det här tyget "Grilliga djur" bara jag älskar. Man blir så glad av det. 


En klänning i tyget Feér från Liandlo. 
   

Några dreglisar!

 

Boots till Alvar, gjorde overall och vantar i samma tyg, mjuk härlig corallfleece.

 
Body, gillar det här tyget också och det blir så fint när man bryter av med randigt.

 
Bodysar i långa rader.
 


Även med matchande byxor till.

   
En princess klänning till Tuva, rosa förstås!

 
Jag byggde mig ett tillklippningsbord, fick hjälp av Janne med diverse montering, Tack! Det blev superbra.
    
Äkta Vätternkräftor hann vi fiska i somras också, finns några paket kvar i frysen ännu.
 
Syskonmatchning till Judith och Alvar, älskar tyget. Tyvärr är det slut. Jag får alltid sådan ångest när jag måste klippa i sista tygbiten  

Jag leker träd, jag leker träd, aoao, aoao
   
Overall i multistjärnor.
 
Tröja i Tjuv & Polis, poppis bland både killar och tjejer. 
 
Flera tröjor. 
 
Mössor förstås, massor har jag sytt bl. a. de populära kepsmössorna.
 
Hetaste tyget just nu Godis från Mjuka Tyger! Så häftigt!

   
Flaskpåsar till julglöggen passar perfekt som gåbortpresent i jul, finns fortfarande några kvar. Jag säljer dem för 75:-/st.
  
Mina goa barnbarn    Tuva som precis har fyllt 5 år, här i Rapunzelklänning som mormor sytt till födelsedagen. 
 
Älskade lilla Judith som snart fyller 3 år, kommer till mormor på lördag då ska vi klä granen.

Lilla    Saga 9½ månad och springer redan runt i full fart. 
 
Goa gladfisen Alvar 11 månader!


Ja, detta var en del av vad som hänt under året. Nu tar vi nya tag inför 2014!


Till slut önskar jag er alla

 

 
 
Ingen bild

Kerstin

3 januari 2014 22:03

Ojoj vad mycket fint att titta på i så många fina tyger, man bli ju helt "sjuk" av att se dom, underbara kort på söta barnbarn, roligt att se dom.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siw - 12 februari 2016 20:05

Nytt år och nya utmaningar.Jul och nyår passerade, vi hade alla våra barn, barnbarn, syster, måg, systerdotter m sambo och min pappa här. Vi var totalt 17 personer, lite trångt. Men finns det hjärterum så finns det stjärterum heter det ju.     Tomt...

Av Siw - 24 november 2015 19:41

Nu finns några flaskpåsar färdiga, perfekt med en flaska vin, glögg eller hemmagjord saft i istället för en blomma eller chokladask som gåbortpresent eller julklapp. Eller varför inte, på det egna julbordet istället för en tråkig flaska.75:- + porto ...

Av Siw - 19 november 2015 21:20

Ett helt år sedan jag bloggade. Men nu ska jag försöka hinna med att göra det lite oftare. Tiden går ju fort att jag inte hinner med det jag ska göra. Antingen beror det på åldern eller också att jag blivit saktfärdig av mig   Nu får ni vara beredd...

Av Siw - 1 november 2014 16:16

Vi är redan inne i november, räknas det till vintern eller är det fortfarande höst?Mörkret kommer i alla fall tidigare på eftermiddagarna och då behövs reflexer.   Jag har skurit ut reflex med min Cameo och pressat på min jacka både mitt bak vid fåll...

Av Siw - 7 oktober 2014 18:09

Sommaren har gått med underbart väder och här har den mesta delen varit fylld av de här!   Men nu kommer hösten med stormsteg, september har för det mesta visat sig från den bästa sidan med flera underbara soldagar, även början av oktober har det var...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Bloggar jag gillar


Skapa flashcards