smörsoppens

Alla inlägg den 2 februari 2011

Av Siw - 2 februari 2011 19:34

Långt mellan blogginläggen, men jag har inte haft någon symaskin! Det kanske lät lite konstigt för jag har ju 4 st, men den vanliga symaskinen var tvungen att lämnas på service. Var nog välbehövligt för den har inte varit på service sedan jag köpte den -93, och den har ju gått ett antal timmar. Och jag är beroende av alla mina maskiner. Visserligen kan jag sy vanligt även på brodermaskinen, men jag använder den bara för broderi.

Det tog en hel lång vecka innan jag fick tillbaka symaskinen, men nu går den som den ska igen. Jag syr ju en del hundhalsband och det sliter ganska hårt på maskinen, så när nålarna gick av den ena efter den andra var det dags att lämna den till doktorn.

När jag fick tillbaka den igår testade jag med ett halsband och det gick bra!

   

Här är ett par halsband till, men de sydde jag innan maskinen lämnades in.


Jag har sneglat på retrobrallorna som Thea "Blomma åker vagn" syr. De är så snygga. Så en kväll fick jag för mig att göra mönster till sådana byxor. Jag utgick ifrån grundmönstret i Åsa Lennartssons bok "Sy barnkläder av mjuka tyger".  Jag gjorde 2 mönster ett i storlek 68 och ett i storlek 98. 

   
Tyget kommer i från MG-Tyger och är i velour. Till kusinerna förstås.

  

I dag blev det en Pippi Långstrump klänning till Tuva. Mönstret är i från en Ottobre tidning, men det är ett helt vanligt förklädesmönster. Tyget köpte jag på tradera, sedan fick Robban-Jenny bidra med den gröna fickan då jag saknade enfärgat tyg.

Hoppas Tuva kommer gilla den.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Bloggar jag gillar


Ovido - Quiz & Flashcards